Roadtrip på Floridas västkust

Vecka 11 är min semestervecka sedan gammalt. Det är inristat i min kalender i sten. Det är belöningen efter Vasaloppet och ett hopp om att komma hem till våren i Sverige. Dessvärre blev det inte något bemötande av våren när jag landade på Arlanda förra veckan utan däremot var det fortfarande iskallt och vitt ute. Men veckan i USA var helt fantastisk. Jag har länge velat roadtripa i USA i vuxen ålder (gjorde det ett par gånger med familjen som barn) men att köra bil tillhör inte de saker jag gillar bäst i livet så av den anledningen har roadtripandet uteblivit. Kanske lite konstigt med tanke på att jag flyttade till det stora landet i Väst dagen efter jag tagit körkort som 19-åring och efter det körde en hel del där. Det hela började dock med en flygtrip via Amsterdam där jag mötte upp min resekompis, sedan fortsatte vi till Toronto och vidare till Fort Myers.

Resplanen

Jag har i flera år velat besöka västkusten i Florida. En gång var jag faktiskt på riktigt påväg dit men så började det regna i New York och alla avgångar cancelerades på Newark så det blev en strandprovarweekend i New York City. Men nu så. Vi landade sent på lördagkväll i ett regnigt Fort Myers. Tog oss till vårt boende i Cape Coral där vi hade bokat tre nätter. Resten av planen var oklar men på fredagen hade vi som mål att besöka nöjesparken Busch gardens i Tampa och så tänkte vi ta vägen dit som vi kände för. Allt löser sig är mitt semestermotto. Älskar att resa så utan för mycket planerade saker. Absolut, kvällarna gick åt till en hel del researcharbete men jag gillar det.

Fort Myers

Jag älskar verkligen Florida. Fort Myers stranden som vi tillbringade söndagen på var inget undantag. Kritvit härlig strand, perfekt för promenader och lagom mycket folk. Det fanns ett litet centrum annars så hände det inte precis mycket utöver strandlivet. Det var inte som Miami beach när det kom till utbudet av att äta och dricka utan man får helt enkelt köra på the american way och ta med sig halva bohaget för en dag på stranden, om man inte besöker 7-eleven för att köpa snacks som vi gjorde. En fyrapoängsstrand!

Sanibel & Captiva island

Sanibel island

Vecka 11 började vi med att köra till Sanibel och Captiva island som jag för 15 år sedan förstått var en utav kronjuvelerna längst den Mexikanska gulfen. Det var absolut inte sämre än förväntningarna. Stranden var fantastiskt härlig och det var en riktigt mysig ö men beachvillor och promenadvägar för den som ville springa, cykla eller åka inlines. Dessutom fick vi spana på delfiner från strandkanten. En fyrapoängsö!

Siesta Key

Siesta key

Roadtrippen fortsatte norröver och nästa stopp var Siesta Key. USA’s number 1 beach. Om vi blev besvikna? aningen faktiskt. Jag saknade naturen runt ikring. Hade önskat mig palmer, kokosnötter och häftiga berg även om jag vet att Florida är platt som en pannkaka. Men det var en utmärkt promenadstrand så över en mils promenerande blev det i vanlig ordning. Solnedgången var inte heller helt fel att titta på. Det som också saknades var platser att köpa mat på. Det fanns ett litet centrum som visserligen hade en riktigt härlig beachbars restaurang när vi väl hittade den. En trepoängs strand enligt min smak pga avsaknad av saker utöver stranden.

Key Largo

Den här stranden blev min favorit. Älskade vieben på denna key. Rätt folktomt men sanden var som att gå i mjöl. Även här var det delfinspaning som gällde om man lyfte blicken från boken. Perfekt strand för en promenad. Det lilla strandcentrumet hade dessutom en glass restaurang med italiensk glass. Bara det är värt en extra poäng. Eller två. Hit åker jag mer än gärna tillbaka. Strandpoängen blir hela fyra palmer.

Clearwater

Clearwater beach var inte så mycket att jubla över. Hade höga förväntningar men de infriades dessvärre inte. Tog inte ens några foton i besvikelsen. Det var helt enkelt en strand. Sanden var inte heller tip-top. Nja säger jag, finns bättre. Dessutom blåste det svinkallt. Strandpoäng blir två.

St Petersburg

Sista stranden för resan var St Petersburg och det var en riktigt stjärnstrand. En pir, magiskt vit sand, härliga sanddynor, bra utbud av beachbarer, snygga life guard stugor som gav en extra touch på inramningen. Bättre än såhär går det inte att få det på Floridas västkust tror jag. Kalifornien wiebes på östkusten. Här spenderar jag gärna fler semesterdagar.

Strandtrip

Att göra en roadtrip längst med stränderna på Floridas västkust var verkligen en succé. Gillar du stränder och är lättutråkad är det ett perfekt sätt att sightsa på. Som vanligt fick jag för varje resa uppslag till ännu fler resor. Just nu känner jag mig väldigt sugen på roadtripande. Självklart kommer det fler inlägg från USA veckan. Kan bland annat lova ett om Busch Gardens, Atlanta och en race rapport från Georgia marathon (mitt 21a) som jag sprang innan flyget gick hem igen.

/ Pernilla som alltid drömmer om nya äventyr

5 Comments

1. Alltså vad kul att jag hittat till dig 🙂 Ett av mina drömmande mål i livet. Ett mål som jag fortfarande inte vill försöka uppnå men det ligger där långt fram i tiden som en juvel och väntar typ 🙂 Är att springa ett marathon i ett annat land. I och med att jag som max sprungit en mil hemma så behövs det en hel del inspiration när det väl blir dags 🙂

1. Klart du kommer fixa en mara utomlands! Inför min första mara hade jag faktiskt vara sprungit som längst 21K och fick min bästa tid fram till min 15e 🙂 glad midsommar!